فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات

I T

آموزش جلوگیری از نفوذ دیگران به اینترنت بی سیم


اگر شما هم از استفاده کنندگان اینترنت بی سیم یا همان Wireless هستید، خواندن این مقاله آموزشی را به شما توصیه می کنیم.

برخی از استفاده کنندگان اینترنت بی سیم، اعلام می کنند که میزان مصرف واقعی آنها از اینترنت، کمتر از چیزی است که گزارشات مصرف نشان می دهد. یعنی شخص دیگری از اینترنت آنها استفاده می کند و خودشان خبر ندارند !

اینترنت بی سیم شما چه از طریق شبکه های بزرگ وایرلس تامین شود، و چه از طریق WiFi ، احتمال نفوذ و استفاده از آن توسط دیگران وجود دارد. البته شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت بی سیم ، از طرف خودشان امنیت را تامین می کنند. اما شما نیز به عنوان کاربر نهایی، باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا کسی نتواند از اینترنت شما به صورت غیر مجاز و مخفیانه استفاده کند.

شما هم اگر احساس می کنید که حجمی از اینترنت شما توسط شخصی غیر از خودتان استفاده می شود، باید یک بار دیگر مراقبت های امنیتی را کنترل کنید. شاید شخصی اکانت شما را هک کرده باشد و از اینترنت شما به صورت مخفیانه استفاده کند. اگر از دسته افرادی هستید که یک شبکه بی‌سیم ناامن دارید، باید بدانید همه انسان‌ها به اندازه شما پایبند به اصول اخلاقی نیستند و ممکن است علاوه بر استفاده از پهنای باند و دانلودهای مکرر بتوانند به اطلاعات شخصی شما هم دسترسی پیدا کنند. بنابراین با توجه به اصل «پیش‌گیری به از درمان» بهتر است زودتر به فکر بیفتید و امنیت شبکه بی‌سیم خود را با خواندن این مطلب فراهم کنید.(تهیه و تنظیم محمود عباسی)




نام روتر خود را از دید دیگران مخفی کنید


SSID در واقع مخفف عبارت Service Set Identifier و نام مشخص‌کننده یک شبکه مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ است. اکثر روترهای وای‌فای امروزی در حالت پیش‌فرض، SSID یا نام خود را به کلیه سیستم‌های اطراف ارسال می‌کنند. بنابراین اگر شبکه شما در وضعیت «ارسال به همه» یا «Broadcast» باشد هر فرد نزدیک شما با یک تبلت، تلفن هوشمند یا رایانه‌ای با کارت شبکه بی‌سیم می‌تواند نام شبکه‌تان را بداند که این موضوع چندان خوبی نیست. اولین کار امنیتی که باید برای یک شبکه بی‌سیم انجام داد انتخاب یک نام منحصربه‌فرد برای روتر است که تا حد امکان بهتر است از واژه‌هایی که مربوط به برندهای مختلف این دستگاه می‌شود خودداری کرد. تعداد کاراکترهای مورد استفاده برای SSID می‌تواند حداکثر ۳۲ کاراکتر باشد. پس از آنکه نام روتر خود را تغییر دادید باید آن را از وضعیت Broadcast درآورید تا SSID برای همه افرادی که در محدوده شبکه شما هستند، ارسال نشود. در این حالت کاربری که می‌خواهد به شبکه بی‌سیم متصل شود باید SSID را به صورت دستی وارد کند. جهت مخفی کردن نام روتر مراحل زیر را طی کنید:

۱- در مرورگر خود ip مربوط به روتر (معمولا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱) را وارد کنید و با نام کاربری و کلمه عبور (معمولا هر دو به طور پیش‌فرض admin هستند) وارد بخش تنظیمات روتر شوید.

۲- به دنبال گزینه‌ای با عنوان Wireless بگردید. در روترهای TP-LINK این گزینه در بخش Interface Setup قرار داردSSID. پیش‌فرض را به نام دلخواهی که قابل حدس زدن نباشد تغییر داده و آن را از وضعیت Broadcast درآورید؛ یعنی در بخش Broadcast SSID گزینه NO را انتخاب کنید.


 

آدرس های آی پی را محدود کنید


هر سیستم یا دستگاه موجود در شبکه باید به طور منحصربه‌فرد یک آدرس آی‌پی داشته باشد. دستگاه‌های مختلف در شبکه از این آدرس استفاده کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در بخش تنظیمات روترها بخشی با عنوان DHCP وجود دارد که توسط پروتکل مربوط به صورت خودکار به دستگاه‌های شبکه آدرس آی‌پی اختصاص می‌دهد. DHCP در سازمان‌های بزرگ با تعداد سیستم‌های زیاد می‌تواند مفید واقع شود و از اتلاف وقت جلوگیری کند اما در صورتی که دستگاه‌های زیادی به شبکه بی‌سیم شما متصل نیست بهتر است آدرس‌های آی‌پی را به صورت دستی وارد کنید و به لپ‌تاپ، تلفن همراه، کنسول بازی و… آدرس‌های منحصربه‌فرد بدهید. در غیر این صورت به بخش تنظیمات DHCP بروید و اگر به عنوان مثال شش دستگاه متصل به شبکه دارید تعداد آی‌پی‌هایی را که DHCP باید به آنها بدهد به عدد شش محدود کنید.(تهیه و تنظیم محمود عباسی)



آدرسهای سخت افزاری (MAC ) را فیلتر کنید


MAC مخفف Media Access Control است.هر کارت شبکه دارای یک آدرسMAC بوده و بسته‌های شبکه نیز برای یافتن راه خود از این آدرس استفاده می‌کنند. سومین کاری که باید برای تنظیمات روترخود انجام دهید آن است که دسترسی به شبکه را محدود به کارت شبکه‌های مورد نظرتان کنید تا هر فرد از خارج نتواند به راحتی وارد شبکه بی‌سیم شما شود. برای انجام این کار ابتدا باید لیستی از آدرس‌های MAC مربوط به سیستم‌هایی که می‌خواهید به آنها اجازه استفاده از شبکه را بدهید تهیه کرده و سپس مراحل زیر را طی کنید:

۱- در مرورگر خود ip مربوط به AP را وارد و Login کنید تا تنظیمات AP نشان داده شود.

۲- مجددا به بخش تنظیمات Wireless بروید و Filter By MAC را با انتخاب Activate فعال کنید و در نهایت در لیست موجود آدرس‌های MAC مورد نظرتان را وارد کنید:



برای شبکه خود کلمه عبور انتخاب کنید


بهتر است برای کدگذاری شبکه بی‌سیم به جای استفاده از مکانیسم WEP از WPA و یا LEAP استفاده کنید تا نفوذ بیگانگان به شبکه را به حداقل برسانید. زمانی که از یک روتر یا اکسس پوینت در شبکه بی‌سیم خود استفاده می‌کنید، همان طور که شما قادر به انتقال داده بین سیستم‌های شبکه محلی خود هستید ممکن است فردی از خارج محدوده شبکه‌تان هم بتواند این داده‌ها را دریافت کند. در اینجا کدگذاری داده‌ها با روش‌های مختلف به کمک شبکه بی‌سیم می‌آید. اما تفاوت بین دو نوع کدگذاری WEP و WPA در چیست؟ چرا روش WPA نسبت به WEP ترجیح داده می شود؟

WEP مخفف عبارت Wired Equivalent Privacy یا Wireless Encryption Protocol است. در واقع WEP جزئی از استانداردهای IEEE به شمار می‌رود که در ابتدا برای شبکه‌های مبتنی بر سیم (Wired) طراحی شد و امروزه برای شبکه‌های بی‌سیم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل آنکه داده‌ها در شبکه‌های بی‌سیم توسط امواج رادیویی منتشر می‌شوند WEP مکانیسمی برای کدگذاری این امواج رادیویی در خود دارد. سیستم کدگذاری WEP برای نسل اول شبکه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع کدگذاری آنقدرها هم که پیش‌بینی شده بود امن نیست. کدگذاری WEP در دو لایه زیرین مدل OSI یعنی لایه داده و لایه فیزیکی کار می‌کند و در واقع امنیت نهایی را برقرار نمی‌سازد.

بزرگ‌ترین مشکل سیستم کدگذاری WEP آن است که از روش کلیدهای استاتیک برای انجام این کار استفاده می‌کند. زمانی که در روتر شبکه خود از روش WEP استفاده می‌کنید، این روش یک کلید مخصوص تولید می‌کند که روتر و بقیه سیستم‌های شبکه برای انتقال هر جزء کوچک داده از آن کلید استفاده می‌کنند. به این دلیل که پیدا کردن این کلید خاص امروزه کار شاقی نیست، روش کدگذاری WEP را مناسب نمی‌دانند. امروزه پیدا کردن یک کلید WEP به کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارد. در واقع با انتقال تنها ۱۰۰هزار بسته در شبکه می‌توان آن را پیدا کرد.

زمان زیادی نیست که روش WPA به داد شبکه‌های بی‌سیم می‌رسد. WPA مخفف عبارت Wi-Fi Protected Access است . هیچ تضمینی بر هک نشدن کدگذاری به روشWPA وجود ندارد، با این وجود بسیار بهتر از WEP عمل می‌کند. برتری‌های این روش عبارتند از:

۱- با استفاده از پروتکل TKIP کلیدهایی که تولید می‌شوند حالت موقتی دارند. علاوه بر آن توسط یک تابع یا الگوریتم که Hash نام دارد این کدگذاری‌ها صورت می‌گیرد. تابعHash ای که در روش WPA به کار می‌رود بسیار بهینه‌تر از WEP عمل می‌کند.
۲- شناسایی کاربر در این روش به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. با استفاده از پروتکل EAP که مخفف Extensible Authentication Protocol است، به بررسی کلیدی با عنوان Public می‌پردازد و به افراد خارج از شبکه موجود اجازه وارد شدن به شبکه را نمی‌دهد.

زمانی که می‌خواهید یک مودم ADSL بی‌سیم تهیه کنید و در عین حال نمی‌خواهید به دیگران اجازه استفاده از کاربری اینترنت خود را بدهید، بهتر است به فردی که در حال نصب مودم است بگویید کدگذاری را به روش WPA انجام دهد. البته خودتان می‌توانید به روش زیر نحوه کدگذاری را تغییر دهید، هرچند بسته به نوع مودم ممکن است مراحل متفاوت باشد:

۱- مرورگر اینترنتی خود را باز کرده و آی‌پی مودم بی‌سیم خود را ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ وارد کنید. نام کاربری و کلمه عبور مدیریت امکانات مودم را وارد کنید تا صفحه‌ای شبیه صفحه زیر برایتان باز شود:

۲- گزینه Interface Setup و سپس Wireless را انتخاب کنید. در بخش Authentication Type و از منوی کشویی آن به جای WEP گزینهWPA را انتخاب و کلمه عبور مورد نظرتان برای اتصال به مودم را تایپ کنید.در نهایت تغییرات را ذخیره و مودم را ری‌استارت کنید.


اقدامات امنیتی به هنگام اتصال به شبکه های Wireless


شبکه های Wireless یا بی‌سیم مدت زمانی است که در کشور ما روند رو به رشدی داشته است. در حال حاضر در دانشگاه ها، فرودگاه ها، مراکز تجاری و اماکنی نظیر آنها دسترسی به اینترنت از طریق شبکه Wireless امکان پذیر است. اما نکته ای که وجود دارداین است که اگر ایجاد به یک شبکه بی‌سیم برای همه امکان پذیر است بنابراین استفاده از آن برای مجرمان و خلافکاران نیز مجاز می‌باشد! پس شما به عنوان یک کاربر در این زمان نبایستی ایمنی سیستم خود را فراموش کنید. یکی از ترفندهای هکرها این است که یک سرور دروغین ایجاد کرده و باعث میشوند شما به جای اتصال به سرور اصلی شبکه ناآگاهانه به کامپیوتر هکر که نقش سرور را ایفا میکند متصل شوید! به همین سادگی خودتان باعث شده اید هکر بتواند به سادگی به کامپیوتر یا لپتاپ شما نفوذ کرده و سوءاستفاده نماید. برای جلوگیری از این مشکلات چه باید کرد؟ در این ترفند به معرفی اقدامات احتیاطی به هنگام اتصال به شبکه Wireless می پردازیم.
هیچگاه ناآگاهانه آن‌لاین نشوید
اگر نیازی به اینترنت ندارید، اتصال Wi-fi دستگاه خودرا قطع نمایید و علاوه بر آن همواره قابلیت اتصال اتوماتیک به شبکه ها در سیستم خودغیر فعال کنید. این کار عمر باتری را نیز بیشتر می‌کند.
از شبکه مناسب ودرست استفاده کنید
وقتی به شبکه بی‌سیم وصل می‌شوید، ویندوز SSIDهای (Service set Identifiers) تمام شبکه‌های این مجموعه و محدوده را به شما نشان می‌دهد.
همچنین اطمینان حاصل کنید که به شبکه درست وصل شده‌اید، برای این کار کافی است از متصدی مربوطه در محل نام صحیح کانکشن اصلی شبکه را پرس و جو نمایید. در صورت مشاهده کانکشن های مشکوک حتماً مراتب را به مسئولان گزارش دهید.
به اشتراک گذاری پرینتر و فایل خود را قطع نمایید.
این کار را حتماً صورت دهید؛
درویندوز XP، از منوی Start وارد My Network Places شوید. در پنجره Network Connections بر روی شبکه راست کلیک کرده و Properties را انتخاب نمایید. در پنجره محاوره پایانی در قسمت General، گزینه Client for Microsoft Networks and File and Printer Sharing for Microsoft Networks را از حالت انتخاب درآورید و سپس بر روی OK کلیک کنید.
در ویندوز ویستا قابلیت جالبی نهفته است که خود ویندوز در صورت تشخیص نا امنی شبکه، به طور خودکار حالت به اشتراک‌گذاری را لغو و این ویژگی راخاموش و غیرفعال می‌سازد. جهت کنترل و تغییر این حالت از این روش پیروی نمایید:
ابتدا از منوی Start وارد Network شوید، سپس بر روی عبارت Network and Sharing Center را کلیک کنید، اگر کنار نام شبکه عبارت Public network به معنای شبکه عمومی ظاهر شد و شما به شبکه عمومی وصل شدید، فقط باید این پنجره را ببندید چون در معرض دید قرار گرفته‌اید. در غیر این صورت روی کلید Customize را از روی نام شبکه کلیک کنید. Public را انتخاب کرده و روی کلمه Next و سپس روی Close کلیک کنید.
کاری که انجام میدهید
دقت کنید از طریق اتصال به این شبکه های عمومی هرگز خرید اینترنتی نکنید، از عملیات بانکی آن‌لاین استفاده ننمایید، اطلاعات حساس و مهم را با اتصال روی اینترنت عمومی ثبت نکنید و حتی المقدور از کلمات عبوراستفاده نکنید(تهیه و تنظیم محمود عباسی)


ده نکته در مورد امنیت شبکه های بی سیم


بسیاری از کاربران به امید دستیابی به سرعت بالا و راحتی بیشتر از اینترنت بی سیم (Wireless) استفاده می کنند. همان طور که می دانیم ارتباط بی سیم مزایای خاص خود را دارد و در بین مردم بسیار محبوب می باشد به طوری که امروزه در اکثر مکان ها شاهد این تکنولوژی هستیم. راحتی کار, اتصال سریع, هزینه پایین, سطح پوشش بالا تنها قسمتی از مزیت های ارتباط بی سیم می باشد. اما قضیه در همین جا پایان نمی یابد! اینترنت بدون سیم نیز می تواند مشکلات خطرناکی را از لحاظ امنیتی ایجاد کند. در ادامه نکاتی را برای گام نهادن در بالا بردن امنیت شبکه های بی سیم به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

۱– نام کاربری و رمز عبور ( Admin ) خود را تغییر دهید

هسته مرکزی بیشتر شبکه های خانگی بی سیم, به مسیر یاب ها دسترسی دارند. برای تنظیم این قسمت، شرکت سازنده در داخل دستگاه, صفحه تنظیم اطلاعات را قرار داده است که به کاربر اجازه ورود و تغییر داده ها را می دهد. این ابزار توسط صفحه ورودی حمایت می شود و فقط به کاربر اصلی اجازه ورود می دهد. به هر حال هکرهای اینترنتی به راحتی می توانند به این امکانات دسترسی پیدا کنند. پس فورا این تنظیمات را تغییر دهید.

۲ – قابلیت پنهان سازی WPA / WEP را فعال کنید

تکنولوژی بی سیم تلاش می کند پیغام را به گونه ای ارسال کند که به وسیله سایر دستگاه ها قابل خواندن نباشد. امروزه چنین تکنولوژی برای کپسوله سازی وجود دارد. طبیعتا شما خواستار انتخاب بهترین شکل از کپسوله سازی هستید که بتواند با ساده ترین تنظیمات کار کند. پس یرای این کار همه ی ابزار های (wireless) شبکه باید از تنظیمات کپسوله سازی شناخته شده ای استفاده کنند. محبوب ترین آن ها WEP / WPA می باشد که استفاده از آن ها را به شما توصیه می کنیم.

۳ – SSID پیش فرض را تغییر دهید

همه نقاط دستیابی/مسیر یاب ها از نام شبکه ای استفاده می کنند که SSID نام دارد و کارخانه ها معمولا محصولاتشان را با SSID یکسان وارد بازار می کنند. برای مثال SSID همه دستگاه های شرکت LINKSYS, به طور عادی <Linksys> قرار داده شده اند. دانستن SSID به تنهایی موجب ورود دیگران به شبکه شما نمی شود ولی برای شروع نقطه ی خوبی است. مهم تر این است که هکر با دیدن SSID پیش فرض, برای ورود مشتاق تر می شود, چون می داند که شبکه به درستی تنظیم نشده است. پس SSID پیش فرض را تغییر دهید.

۴ – پخش عمومی SSID را خاموش کنید

در شبکه های بی سیم, نقطه دستیابی یا مسیریاب به طور معمول نام شبکه (SSID) را تا فاصله ای مشخص پخش می کند. این خاصیت برای مشترکانی که در حال حرکت بین خارج و داخل این محدوده هستند, طراحی شده است. در منزل به این ویژگی نیازی نیست و این ویژگی, تعداد افرادی که دوست دارند به شبکه شما وارد شوند را افزایش می دهد. خوشبختانه بسیاری از wireless ها اجازه غیرفعال کردن ویژگی پخش عمومی SSID را به مدیر شبکه می دهد.

۵ - از فیلتر Mac Address استفاده کنید

هر قطعه از اجزای wireless, دارای یک شناسه منحصر به فرد است که آدرس فیزیکی یا Mac Address نام دارد. نقاط دستیابی و مسیریابی, Mac Address تمام دستگاه هایی که به آن وصل هستند را در خود دارد. توسط این ویژگی می توان MAC Address دستگاه هایی که می خواهیم به شبکه وصل شوند را وارد مودم کنیم و از پس فقط و فقط این دستگاه ها توانایی برقراری ارتباط را دارند. فقط توجه داشته باشید این ویژگی آنقدر که به نظر می رسد قدرتمند نیست و هکر ها به راحتی می توانند Mac Address ها را جعل کنند.

۶ – اتصال خودکار شبکه های Wi-Fi را باز نکنید

اتصال به شبکه بی سیم باز, مانند شبکه بی سیم رایگان یا مسیریاب همسایه شما، کامپیوترتان را در معرض خطر امنیتی قرار می دهد. هر چند به طور معمول فعال نیست ولی بسیاری از کامپیوتر ها تنظیماتی در دسترس دارند که اجازه می دهد این اتصال بدون اطلاع کاربر اتفاق بیافتد.

۷ - به ابزار ها Static IP اختصاص دهید

بیشتر شبکه های خانگی تمایل به داشتن IP Address های پویا دارند. تکنولوژی DHCP براستی، برای تنظیم کردن راحت است اما متاسفانه این مزیت, ابزاری برای دزدان شبکه می باشد. کسانی که می توانند به راحتی IP Address مجاز را از لیست DHCP شبکه شما بدست آورند. برای حفظ امنیت بیشتر از IP های ثابت استفاده کنید.

۸ – از Firewall استفاده کنید

مسیریاب های مدرن دارای Firewall های داخلی هستند اما گزینه هایی برای غیر فعال کردن آنها نیز موجود است. مطمئن شوید که Firewall مسیریاب شما روشن است. دیوار آتش از ورود غیر مجاز جلوگیری می کند و در صورت صحیح بودن کلیه تنظیمات, می تواند بسیاری از درخواست های آلوده را شناسایی کند.

۹ – مسیریاب یا نقطه دستیابی را در مکانی امن قرار دهید

سیگنال های Wireless معمولا به خارج از خانه می رسند. نشت میزان کمی از سیگنال ها به بیرون مشکلی ندارد اما دسترسی بیشتر به این سیگنال ها کار را برای ردیابی و بهره برداری دیگران آسان می کند. موقعیت مسیریاب/نقطه دسترسی تعیین کننده ی این دسترسی می باشد. در ساده ترین حالت, دستگاه مرکز یک دایره می باشد و داده ها را توسط امواج به صورت دایره ای شکل ارسال می کند. پس بهتر است مودم در قسمت های مرکزی خانه قرار دهیم.

۱۰ – شبکه را در دوره ی طولانی بی استفاده, خاموش کنید

اقدام نهایی برای امنیت wireless ها, خاموش کردن دستگاه در مدت زمانی (طولانی) است که از آن استفاده نمی کنید. برای مثال اگر قصد سفر دارید, بهتر است دستگاه را خاموش کنید تا از نفوذ هکرها جلوگیری نمایید.



(تهیه و تنظیم محمود عباسی)


 

کاربرد شبکه های کامپیوتری


شبکه کامپیوتری چیست ؟


اساسا یک شبکه کامپیوتری شامل دو یا بیش از دو کامپیوتر وابزارهای جانبی مثل چاپگرها، اسکنرها ومانند اینها هستند که بطور مستقیم بمنظور استفاده مشترک از سخت افزار ونرم افزار، منابع اطلاعاتی ابزارهای متصل ایجاده شده است توجه داشته باشید که به تمامی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود در شبکه منبع (Source) گویند. در واقع دو کامپیوتر وقتی بهم متصلند که بتوانند با یکدیگرتبادل اطلاعات کنند.این اتصال از طریق سیمهای مسی، فیبرهای نوری، امواج ماکرویو و مادون قرمزو ماهواره های مخابراتی رد و بدل می شود .
شبکه ها می توانند بسیار متفاوت باشند. باید همین جا متذکر شد که اینترنت یا وب هیچ کدام شبکه نیستند بلکه اینترنت شبکه ای از شبکه ها و وب نیز یک سیستم توزیع شده است که بر پایه اینترنت کار میکند .
یک سیستم توزیع شده مجموعه ای است از چندین کامپیوتر مستقل که کاربر آنرا به شکل یک سیستم واحد و متجانس می بیند . در این سیستم ها معمولا یک لایه نرم افزاری (روی سیستم عامل) بنام میان افزار است ،که مدل مورد نظر را پیاده سازی می نماید. وب نمونه ای از یک سیستم توزیع شده است ، که در آن همه چیز از دیدگاه کاربر یک سند بنظر می رسد .در شبکه کامپیوتری این تجانس ، مدل و نرم افزار وجود ندارد . کاربران به طور مستقیم با کامپیوترها در تماسند،و هیچ کوششی برای ایجاد تجانس بین آنها صورت نمی گیرد کاربر بروشنی تفاوتهای نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر ها را می بیند و اگر بخواهد یک برنامه ای را روی یکی از کامپیوترها اجرا کند باید ابتدا وارد آن شود.در حقیقت یک سیستم توزیع شده نرم افزاری است که روی شبکه کار می کند، تجانس و شفافیت آن توسط این نرم افزار تأمین می شود.شباهت موجود بین شبکه ها و سیستم های توزیع شده این است که هردو به انتقال فایل نیاز دارند و تفاوت در این است که چه کسی این کار را انجام می دهد.

کاربرد شبکه های کامپیوتری

بهتر است قبل از پرداختن به جزئیات اصلی کمی در باره اینکه چرا مردم به شبکه های کامپیوتری اهمیت می دهند و چرا از آنها استفاده می کنند صحبت کنیم (چرا که اگر کسی به شبکه اهمیت نمی داد اصلا شبکه ای ساخته نمی شد) دلایل استفاده از شبکه را می توان موارد ذیل عنوان کرد :

1 - استفاده مشترک از منابع :

استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع را استفاده از منابع مشترک گویند.

2 - کاهش هزینه :

متمرکز نمودن منابع واستفاده مشترک از آنها وپرهیز از پخش آنها در واحدهای مختلف واستفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت .

3 - قابلیت اطمینان :

این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند ، یعنی به این معنا که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم وپشتیبان تهیه کرد ودر صورت عدم دسترسی به یک از منابع اطلاعاتی در شبکه " بعلت از کارافتادن سیستم " از نسخه های پشتیبان استفاده کرد. پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی، فعالیت وآمادگی دائمی سیستم را افزایش می دهد.

4 - کاهش زمان :

یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه های رایانه ای ، ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور است ؛ یعنی بدون محدودیت جغرافیایی تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. به این ترتیب زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع خود بخود کاهش می یابد.

5 - قابلیت توسعه :

یک شبکه محلی می تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه یابد وتبدیل به یک شبکه بزرگتر شود. در اینجا هزینه توسعه سیستم هزینه امکانات وتجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه مد نظر است.

6 - ارتباطات:

کاربران می توانند از طریق نوآوریهای موجود مانند پست الکترونیکی ویا دیگر سیستم های اطلاع رسانی پیغام هایشان را مبادله کنند ؛ حتی امکان انتقال فایل نیز وجود دارد.
حال برای روشن تر شدن موضوع به کاربردهای شبکه می پردازیم:

کاربرد های تجاری

اشتراک منابع مانند چاپگر و اشتراک اطلاعات مهمترین بحث در این نوع کاربردمی باشد ،کاربران می توانند از طرق زیر به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند:
1 - شبکه نظیر به نظیر " Peer- to- Peer "
2 - شبکه مبتنی بر سرویس دهنده " Server- Based "
3 - شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده " Client Server"
• مدل شبکه نظیر به نظیر:
در این شبکه ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری فایل های اشتراکی وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص می تواند هم بعنوان سرویس دهنده وهم بعنوان سرویس گیرنده عمل کند. در این مدل هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .



• مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده :

در این مدل شبکه ، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی وسیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده وفایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.

• مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده :

در این مدل یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای وظیفه محوله ، نتایج حاصل را به ایستگاه در خواست کننده عودت می دهد. در این مدل حجم اطلاعات مبادله شده شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد.


کاربرد های خانگی

امروزه اکثر مردم دنیا در خانه خود یک کامپیوتر دارند مهمترین دلایل آن می تواند دسترسی به اطلاعات پراکنده سراسر دنیا،ارتباطات دو جانبه ، سرگرمیهای تعاملی و تجارت الکترونیک که این اعمال از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر می باشد .
در این نوع کاربرد نیزاز امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا- به - همتا استفاده می شود( دراین سیستم پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوترهای تک تک افراد ذخیره می شود که هر کدام لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند، مانند ایمیل).
آموزش از راه دور، پخش فیلم بر حسب تقاضا و گسترده تراز همه خرید از خانه از دیگر کاربردهای اینترنت در خانه می باشد .

کاربران سیار

کامپیوتر های سیار و دستیاران دیجیتالی یکی از سریعترین رشدها را در صنعت کامپیوتر تجربه می کند. برای ارتباط این کامپیوترها به همدیگر یا کامپیوترهای خانگی ودفتری باید به فکر شبکه های بی سیم بود .
جالبترین کاربرد شبکه های بی سیم ایجاد دفترهای سیار است .شبکه های بی سیم در امور حمل و نقل نیز تحولی بزرگ را ایجاد کرده اند. این شبکه ها از نظر نظامی نیز دارای اهمیت هستند .
باید به این نکته توجه کرد که هر شبکه بی سیمی الزاما سیار نیست . می توان بعنوان مثال به تلفن ها همراه (سیار) و تلفن های بی سیم اشاره کرد .