فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات

I T

کاربرد شبکه های کامپیوتری


شبکه کامپیوتری چیست ؟


اساسا یک شبکه کامپیوتری شامل دو یا بیش از دو کامپیوتر وابزارهای جانبی مثل چاپگرها، اسکنرها ومانند اینها هستند که بطور مستقیم بمنظور استفاده مشترک از سخت افزار ونرم افزار، منابع اطلاعاتی ابزارهای متصل ایجاده شده است توجه داشته باشید که به تمامی تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری موجود در شبکه منبع (Source) گویند. در واقع دو کامپیوتر وقتی بهم متصلند که بتوانند با یکدیگرتبادل اطلاعات کنند.این اتصال از طریق سیمهای مسی، فیبرهای نوری، امواج ماکرویو و مادون قرمزو ماهواره های مخابراتی رد و بدل می شود .
شبکه ها می توانند بسیار متفاوت باشند. باید همین جا متذکر شد که اینترنت یا وب هیچ کدام شبکه نیستند بلکه اینترنت شبکه ای از شبکه ها و وب نیز یک سیستم توزیع شده است که بر پایه اینترنت کار میکند .
یک سیستم توزیع شده مجموعه ای است از چندین کامپیوتر مستقل که کاربر آنرا به شکل یک سیستم واحد و متجانس می بیند . در این سیستم ها معمولا یک لایه نرم افزاری (روی سیستم عامل) بنام میان افزار است ،که مدل مورد نظر را پیاده سازی می نماید. وب نمونه ای از یک سیستم توزیع شده است ، که در آن همه چیز از دیدگاه کاربر یک سند بنظر می رسد .در شبکه کامپیوتری این تجانس ، مدل و نرم افزار وجود ندارد . کاربران به طور مستقیم با کامپیوترها در تماسند،و هیچ کوششی برای ایجاد تجانس بین آنها صورت نمی گیرد کاربر بروشنی تفاوتهای نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر ها را می بیند و اگر بخواهد یک برنامه ای را روی یکی از کامپیوترها اجرا کند باید ابتدا وارد آن شود.در حقیقت یک سیستم توزیع شده نرم افزاری است که روی شبکه کار می کند، تجانس و شفافیت آن توسط این نرم افزار تأمین می شود.شباهت موجود بین شبکه ها و سیستم های توزیع شده این است که هردو به انتقال فایل نیاز دارند و تفاوت در این است که چه کسی این کار را انجام می دهد.

کاربرد شبکه های کامپیوتری

بهتر است قبل از پرداختن به جزئیات اصلی کمی در باره اینکه چرا مردم به شبکه های کامپیوتری اهمیت می دهند و چرا از آنها استفاده می کنند صحبت کنیم (چرا که اگر کسی به شبکه اهمیت نمی داد اصلا شبکه ای ساخته نمی شد) دلایل استفاده از شبکه را می توان موارد ذیل عنوان کرد :

1 - استفاده مشترک از منابع :

استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع را استفاده از منابع مشترک گویند.

2 - کاهش هزینه :

متمرکز نمودن منابع واستفاده مشترک از آنها وپرهیز از پخش آنها در واحدهای مختلف واستفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت .

3 - قابلیت اطمینان :

این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند ، یعنی به این معنا که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم وپشتیبان تهیه کرد ودر صورت عدم دسترسی به یک از منابع اطلاعاتی در شبکه " بعلت از کارافتادن سیستم " از نسخه های پشتیبان استفاده کرد. پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی، فعالیت وآمادگی دائمی سیستم را افزایش می دهد.

4 - کاهش زمان :

یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه های رایانه ای ، ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور است ؛ یعنی بدون محدودیت جغرافیایی تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. به این ترتیب زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع خود بخود کاهش می یابد.

5 - قابلیت توسعه :

یک شبکه محلی می تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه یابد وتبدیل به یک شبکه بزرگتر شود. در اینجا هزینه توسعه سیستم هزینه امکانات وتجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه مد نظر است.

6 - ارتباطات:

کاربران می توانند از طریق نوآوریهای موجود مانند پست الکترونیکی ویا دیگر سیستم های اطلاع رسانی پیغام هایشان را مبادله کنند ؛ حتی امکان انتقال فایل نیز وجود دارد.
حال برای روشن تر شدن موضوع به کاربردهای شبکه می پردازیم:

کاربرد های تجاری

اشتراک منابع مانند چاپگر و اشتراک اطلاعات مهمترین بحث در این نوع کاربردمی باشد ،کاربران می توانند از طرق زیر به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند:
1 - شبکه نظیر به نظیر " Peer- to- Peer "
2 - شبکه مبتنی بر سرویس دهنده " Server- Based "
3 - شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده " Client Server"
• مدل شبکه نظیر به نظیر:
در این شبکه ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری فایل های اشتراکی وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص می تواند هم بعنوان سرویس دهنده وهم بعنوان سرویس گیرنده عمل کند. در این مدل هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه ای با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .



• مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده :

در این مدل شبکه ، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی وسیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده وفایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.

• مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده :

در این مدل یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای وظیفه محوله ، نتایج حاصل را به ایستگاه در خواست کننده عودت می دهد. در این مدل حجم اطلاعات مبادله شده شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد.


کاربرد های خانگی

امروزه اکثر مردم دنیا در خانه خود یک کامپیوتر دارند مهمترین دلایل آن می تواند دسترسی به اطلاعات پراکنده سراسر دنیا،ارتباطات دو جانبه ، سرگرمیهای تعاملی و تجارت الکترونیک که این اعمال از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر می باشد .
در این نوع کاربرد نیزاز امکان ارتباطی موجود در اینترنت ، ارتباط همتا- به - همتا استفاده می شود( دراین سیستم پایگاه داده مرکزی حذف و اطلاعات در کامپیوترهای تک تک افراد ذخیره می شود که هر کدام لیستی از افراد مجاور خود را در اختیار دارند، مانند ایمیل).
آموزش از راه دور، پخش فیلم بر حسب تقاضا و گسترده تراز همه خرید از خانه از دیگر کاربردهای اینترنت در خانه می باشد .

کاربران سیار

کامپیوتر های سیار و دستیاران دیجیتالی یکی از سریعترین رشدها را در صنعت کامپیوتر تجربه می کند. برای ارتباط این کامپیوترها به همدیگر یا کامپیوترهای خانگی ودفتری باید به فکر شبکه های بی سیم بود .
جالبترین کاربرد شبکه های بی سیم ایجاد دفترهای سیار است .شبکه های بی سیم در امور حمل و نقل نیز تحولی بزرگ را ایجاد کرده اند. این شبکه ها از نظر نظامی نیز دارای اهمیت هستند .
باید به این نکته توجه کرد که هر شبکه بی سیمی الزاما سیار نیست . می توان بعنوان مثال به تلفن ها همراه (سیار) و تلفن های بی سیم اشاره کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.